Zo werkt Delft Support
Caroline over het echtpaar Hoogeveen
Medewerker Team Wmo
Wat was de hulpvraag?
“We kregen een melding binnen van mevrouw Hoogeveen over haar echtgenoot. Hij is 83 jaar en heeft verschillende lichamelijke aandoeningen. Mevrouw probeert haar man zo goed mogelijk te ondersteunen, maar dat wordt steeds lastiger en zwaarder voor haar. Zij is hierdoor overbelast geraakt en fysiek en emotioneel uitgeput. De hulpvraag bestond daarom uit meerdere onderdelen: ondersteuning bij het huishouden, zodat mevrouw hierin wordt ontlast en zich meer kan focussen op haar man. Daarnaast ook een traplift, omdat meneer niet meer kan traplopen. En een scootmobiel, zodat het echtpaar weer samen op pad kan gaan.”
Wat heb je gedaan?
“Als ik op huisbezoek kom, vertelt mevrouw gelijk dat haar man een paar dagen eerder in het ziekenhuis is opgenomen, omdat zijn gezondheidssituatie in korte tijd achteruit is gegaan. We gaan toch het gesprek aan, omdat een deel van de hulpvraag ook vanuit haar komt en is bedoeld ter ontlasting van haar. Zoals de huishoudelijke taken, die zwaarder en moeilijker worden, of die door de vele zorgen voor haar man blijven liggen.”
Waar liep je tegenaan?
“Mevrouw Hoogeveen vertelt dat nog niet zeker is of en wanneer haar man terugkomt uit het ziekenhuis. Dit heeft consequenties voor het toekennen van een Wmo-voorziening zoals een traplift. Als hij namelijk niet meer uit het ziekenhuis komt, of te verzwakt is om nog gebruik te maken van een traplift, dan zetten we vanuit de Wmo dit proces niet in gang. We spreken daarom af dat we een paar dagen later weer contact hebben. De eerste keer dat ik bel, ligt meneer nog in het ziekenhuis en is nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren. Een paar dagen later blijkt dat meneer wat is opgeknapt en weer thuis is.”
Wat heb je toen gedaan?
“Het bereiken van de badkamer en slaapkamer is een probleem, omdat meneer Hoogeveen te verzwakt is en niet meer kan traplopen. We bespreken de mogelijkheden om beneden te douchen, maar dat is niet mogelijk in hun huis. Daarom is een traplift toch de meest passende oplossing, zodat meneer Hoogeveen zo lang als mogelijk thuis kan blijven wonen. Na het gesprek heb ik het ondersteuningsverslag uitgewerkt en aan een zorgaanbieder doorgegeven dat zij huishoudelijke ondersteuning moeten inzetten. Daarnaast heb ik bij de leveranciers aangegeven dat zij een afspraak kunnen maken voor het inmeten van de traplift. Ook wordt een scootmobiel geleverd.”
Hoe gaat het nu?
“Meneer Hoogeveen kan zich nu weer goed redden in huis en gaat ook weer vaker de deur uit. Het echtpaar is erg blij dat we zo snel actie hebben kunnen ondernemen. We bespreken dat ze altijd kunnen bellen als er nog vragen zijn.”