Aanmelden en werkwijze

 

Home » Wmo » Aanmelden en werkwijze

Heeft u door ziekte, een beperking of ouderdom hulp nodig bij uw dagelijks leven? Dan kunt u voor sommige hulpvragen bij de Wmo terecht. Hiervoor doet u een Wmo-melding.

Let op: als u een melding doet bij de Wmo, dan kan het helaas even duren voordat wij een afspraak met u kunnen inplannen. Lees meer: Wachttijd bij de Wmo – Delft Support

Wat kunt u zelf doen?

Heeft u al gekeken wat u zelf kunt doen om het probleem op te lossen? Dit kan bijvoorbeeld door hulp te vragen aan familie, vrienden, kennissen en buren. U kunt ook zelf een hulpmiddel kopen of eenvoudige aanpassingen in huis (laten) doen. En er zijn in Delft allerlei algemene diensten waar u gebruik van kunt maken. Kijk voor tips op de pagina wat kunt u zelf doen.

Aanmelden

Lukt het u niet om het probleem zelf op te lossen? Maak dan een melding bij de Wmo. U kunt iedere werkdag tussen 08.30 en 12.30 uur bellen naar Team Wmo via 14015. U komt dan via een keuzemenu van de gemeente terecht bij een medewerker van Delft Support. U kunt ook digitaal een melding doen:

Hoe werkt het?

  • Wij bellen u binnen een paar weken na uw melding om een afspraak te maken voor een gesprek. Let op: we hebben momenteel helaas te maken met wachttijden. Meer hierover in dit nieuwsbericht.
  • In het eerste gesprek bespreken we:
    • uw persoonlijke situatie
    • wat u wilt bereiken
    • wat u zelf al heeft gedaan om de problemen op te lossen
    • welke ondersteuning u nodig heeft.
  • Wij proberen u binnen 6 weken een advies op maat te geven. Soms hebben we meer tijd nodig. De Wmo-adviseur laat dit aan u weten.
  • U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die wij adviseren. Het advies past helemaal bij u, uw hulpvraag en uw situatie. Dit verslag noemen we het ondersteuningsplan.
  • Bent u akkoord met uw ondersteuningsplan? Dan tekent u hiervoor.
  • De Wmo-adviseur regelt daarna met u de aanvraag voor uw Wmo-voorziening. Dat doet u via het meegestuurde aanvraagformulier. In sommige gevallen is ook een zorgplan nodig van de zorgaanbieder van uw keuze.
  • Binnen twee weken nadat u de aanvraag compleet heeft ingediend, ontvangt u een beschikking. Dit is een brief met daarin een besluit welke ondersteuning u ontvangt.

Optie: persoonlijk plan

U kunt eventueel een persoonlijk plan meesturen met uw aanmelding. In dit plan beschrijft u wat uw situatie is en wat volgens u de beste oplossing voor uw probleem is. Wij kunnen dit plan dan meenemen in het gesprek en onderzoek. Het is niet verplicht om eerst een persoonlijk plan te maken. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Vindt u het moeilijk om een gesprek te voeren? Dan kunt u iemand uit uw omgeving, zoals bijvoorbeeld een familielid of vriend(in), vragen om aanwezig te zijn bij het gesprek. Ook kunt u gebruikmaken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze persoon ondersteunt u dan tijdens de gesprekken en het verdere traject. Wilt u gebruikmaken van een cliëntondersteuner? Neem dan contact op met Delft voor Elkaar cliëntondersteuning.

Powerful Ageing

Het kan zijn dat u na uw melding wordt gebeld door een Wmo-adviseur om te onderzoeken of u in aanmerking komt voor het trainingsprogramma Powerful Ageing. Deze training richt zich op krachtig oud worden, het verbeteren van uw fysieke functioneren en het verhogen van uw kwaliteit van leven. Het trainingsprogramma bestaat uit een mix van functionele oefeningen uit het dagelijkse leven. Tijdens deze training wordt u sterker, u leert reageren op onverwachte bewegingen en uw balans verbetert. Het doel is dat u zo makkelijker in en om uw huis kunt bewegen, zonder angst om te vallen.

Lees meer over Powerful Ageing in de Delft op Zondag van 2 januari 2022 (klik voor een vergroting):

 

ArtikelDelftopZondag-PowerfullAgeing

ArtikelDelftopZondag-PowerfullAgeing