De professionals van Delft Support zorgen ervoor dat inwoners van Delft toegang krijgen tot hulp en ondersteuning. Zij staan klaar om aan de slag gaan als u hulp nodig heeft. Maar wat doen ze precies? En waarom zijn zij bij Delft Support gaan werken? Vandaag is aan het woord: Christel, loketmedewerker van Team Wmo.
Wat doet jouw team?
“Wij zijn het loket voor de Wmo. Het loket is het eerste aanspreekpunt voor iedereen die contact opneemt met de Wmo. En de Wmo doet echt heel erg veel. Wij nemen bij het loket de meldingen daarvoor aan. Het gaat dan om bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, begeleiding en beschermd wonen of voorzieningen zoals een scootmobiel. Ook krijgen we meldingen binnen voor woningaanpassingen, zoals trapliften of het weghalen van drempels, en de regiotaxi. Naast het aannemen van de meldingen geven we ook zelf indicaties af waarvoor minder onderzoek nodig is. Het loket helpt om de eerste stappen in deze hulpvragen te zetten en de inwoners van Delft door te verwijzen naar je de juiste instanties en personen.”
Wat zijn jouw dagelijkse taken?
“Ik zit bijna elke ochtend aan de telefoon. Daarna komen de administratieve taken aan bod: we pakken in de middag de mailbox op, hebben teamoverleg en maken de actielijst die we dan ook meteen uitvoeren. We zorgen dat elke melding bij de juiste hulpverlener terecht komt. Doordat we nu dagelijks van half 9 tot half 1 telefonisch bereikbaar zijn, werken we veel effectiever. Want in de middag hebben we de mogelijkheid om alle aanvragen te verwerken.”
Waarom ben je bij Delft Support gaan werken?
“Het Wmo-loket is zo afwisselend, dat maakt het uitdagend. Dat je echt hulp kan bieden en met zoveel verschillende mensen in aanraking komt, waren voor mij belangrijke redenen om hier te gaan werken. En niet alleen in de hulpvragen zit veel afwisseling, ook de taken die je uitvoert vind ik erg leuk.”
Wat vind je het mooiste aan je werk?
“Sommige mensen krijgen hun leven niet op de rit. Misschien heb je de kracht niet, of je hebt het niet meegekregen van je ouders, of je hebt een psychische aandoening. Dan heb je gewoon begeleiding nodig. En moet je hulp leren accepteren. Dan zie je dat je leven echt verbetert als je de juiste hulpverlening vindt. Ik krijg heel veel voldoening als ik mensen kan helpen om weer een zo goed mogelijk leven te leiden. Zo kunnen ze blijven meedoen in de maatschappij en raken ze niet geïsoleerd. Dat is mijn passie.”
Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben er trots op dat ik mezelf steeds meer ontwikkel. Ik kan hier meedenken, mijn eigen grenzen bewaken en de regie over een gesprek houden, waardoor ik de vraag nog beter kan begrijpen en oplossen. Ik doe het echt, omdat ik wil dat mensen een goed leven hebben.”
Wat maakt Delft Support zo bijzonder?
“Delft Support is bijzonder, omdat we altijd klaarstaan voor de inwoners. We zijn aanwezig op scholen, werken samen met huisartsen en andere hulporganisaties en bieden laagdrempelige hulp. Het persoonlijke contact en de maatwerkoplossingen maken dat we echt het verschil kunnen maken voor de mensen in Delft.”