Als manager Wmo bij Delft Support ben je doorlopend bezig met het verbeteren van de zorg voor de inwoners van Delft, en met het team en de organisatie. Maar het mooiste is om in de praktijk te zien wat de Wmo voor een inwoner kan betekenen. Daarom ging Mark Hoogenberg met collega Lianne mee op huisbezoek.

Mark vertelt: “Meneer en mevrouw P. hebben een melding gedaan bij het Wmo-loket van Delft Support. Mevrouw heeft na een ziekte en door ouderdom meerdere beperkingen. Daarom willen ze met ons praten over mogelijke woningaanpassingen. Wmo-consulent Lianne gaat op een woensdag bij hen langs. En ik mag mee!

Op onze dienstfiets gaan we op weg naar de Olofsbuurt. In een ruime bovenwoning wonen meneer en mevrouw al sinds 1971. De eerste trap loopt steil omhoog naar de woonverdieping, een tweede trap gaat naar de verdieping met badkamer en slaapkamers. Die steile trappen worden wel een echte belemmering voor mevrouw. En de zware boodschappen de trap op tillen gaat de laatste jaren ook niet meer vanzelf.

Het echtpaar wil hun huis en buurt liever niet uit. Ze hebben zelf al veel creatieve ideeën over hoe de woning beter kan aansluiten op hun mogelijkheden. Aan de keukentafel voert Lianne het gesprek, met mij als geïnteresseerde toehoorder. Daarna lopen we nog een ronde door het huis. Na het opmeten en het stellen van enkele aanvullende vragen, weet Lianne genoeg.

De week erna neemt Lianne een besluit. Eigenlijk is de bovenwoning ‘ongeschikt’ voor dit echtpaar. Om die toch geschikt te maken, zijn twee trapliften nodig én een aanpassing in de badkamer. Dit overstijgt het budget dat beschikbaar gesteld wordt vanuit de Wmo. Wij gaan daarom voorstellen om twee trapliften te plaatsen vanuit de Wmo. Het echtpaar laat zelf de badkamer aanpassen. Dit hebben zij ook voorgesteld tijdens het huisbezoek.

Ik ben onder de indruk van de professionaliteit van onze medewerkers. Mijn plan is om  vaker mee te gaan op huisbezoek. Daar zie je pas écht wat ons werk betekent voor inwoners.”