Alleenstaande mensen die hun woning dreigen te verliezen vanwege betaalachterstanden, kregen niet altijd de juiste hulp. Dankzij twee financieel specialisten van Delft Support – en in samenwerking met de gemeente Delft en veel andere partijen – krijgt deze doelgroep nu de broodnodige hulp. Fasieha en Mariska vertellen over hun werk: “Mijn laatste cliënt zei tegen me: ‘Ik heb na lange tijd eindelijk weer zicht op een toekomst’”.

De meeste aanmeldingen van een dreigende ontruiming komen binnen bij Meldpunt Bezorgd, via woningcorporaties of andere instanties. De eerste stap voor de financieel specialisten is om contact te zoeken met de inwoner. Mariska vertelt: “Het zijn zorgmijders. Dus we moeten er soms weken achteraan. We gaan langs, bellen, sturen berichtjes. Zorgen we dat in gesprek komen.”  Een enkele keer wil iemand niet meewerken. Of er speelt meer dan alleen een betalingsachterstand, zoals ernstige overlast. Dan is ontruiming onvermijdelijk en begeleiden de twee diegene naar het daklozenloket. Fasieha: “Maar dat komt gelukkig niet zo vaak voor. Meestal is iemand blij met de uitgestoken hand.”

Langere termijn
Als de inwoner de hulp accepteert, is de volgende stap om samen te kijken wat er in het eigen netwerk mogelijk is om de achterstand te betalen. Fasieha: “Misschien kunnen ze geld lenen van een vriend of familielid? Als dat niet lukt, proberen we een betalingsregeling te treffen met de woningcorporatie of de deurwaarder. En als dat ook niet lukt, dan doen we een spoedaanmelding bij schuldhulpverlening.”

Brede hulp
De financieel specialisten monitoren alle hulp die nodig is en leiden de cliënt daarnaartoe. “Mensen hebben bijna nooit alléén financiële problemen”, legt Mariska uit. “Vaak spelen ook andere problemen, zoals mentale kwetsbaarheid, verslaving, een verstandelijke beperking of taalachterstand. We maken een uitgebreide schets van de situatie. We schatten in wat de knelpunten zijn en wat iemand nodig heeft.” Het doel is nadrukkelijk niet alleen de acute situatie – dus de dreigende ontruiming – op te lossen. Fasieha: “We doen niet aan brandjes blussen. We willen dat de cliënt echt voor de langere termijn geholpen is.”

Mooi werk
Samen hebben Fasieha en Mariska tot nu toe 94 alleenstaanden begeleid die door een betalingsachterstand dreigden hun woning te verliezen. Daarvan hebben ze 90 ontruimingen kunnen voorkomen. Een mooi resultaat! De beide financieel specialisten vertellen enthousiast over het werk. Fashieha: “Ik houd van de adrenaline, het snelle schakelen als dat nodig is. De contacten die we hebben met onze ketenpartners, alles om de cliënt vooruit te helpen.” Mariska beaamt dat: “Die dankbaarheid van een cliënt, daar doe je het voor. Je bent vaak de laatste strohalm. Deze mensen hebben zo vaak te maken gehad met hulpverleners, hun vertrouwen is laag. Zo mooi als je ze dan toch kunt helpen. Mijn laatste cliënt zei tegen me: ‘Ik heb na lange tijd eindelijk weer zicht op een toekomst’”.