Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag over de hulp van Team Jeugd? Hier vindt u enkele vragen die we vaak krijgen.
“Mijn kind luistert nooit naar me. Ik weet niet wat ik moet doen. Kunnen jullie me helpen?”
“Opvoeden is niet altijd makkelijk. Elk kind is weleens druk of opstandig. Het geeft niets als u dat soms lastig vindt. Dat is logisch. Praat erover met mensen in je omgeving, zoals vrienden of familie. Merk je dat de sfeer in huis er slecht van wordt? Of heeft u of uw kind er echt last van? Dan is het soms prettig om hulp te krijgen bij het opvoeden. Soms is lichte, kortdurende hulp bij het opvoeden voldoende. Deze ondersteuning kunt u zelf vinden bij Delft voor Elkaar of bij de jeugdgezondheidszorg (het consultatiebureau). Als dat niet voldoende helpt, kunt u zich aanmelden bij Team Jeugd van Delft Support.”
“Ik lig in scheiding. Kunnen jullie ons helpen met een omgangsregeling?”
Goed om te horen dat u het goed wilt regelen voor jullie kinderen in deze moeilijke tijd. Wij helpen niet met een omgangsregeling. U kunt terecht bij het Kenniscentrum Kind en Scheiding. Zij kunnen je helpen met praktische zaken voor, tijdens en na de scheiding. U kunt ook naar een spreekuur over scheiding, eens in de twee weken op maandag bij Delft voor Elkaar (nieuw! Spreekuur Relatie en Scheiden – Delft voor Elkaar) en eens in de maand op het Stadskantoor. Heeft uw kind erg veel last van jullie scheiding? Dan kunt u uw kind aanmelden bij Team Jeugd.”
“Mijn dochter maakt moeilijk contact met leeftijdsgenoten. Hoe kan ik haar helpen?”
“Bespreek dit eerst eens met de school van je kind. School heeft verschillende mogelijkheden om ondersteuning in te zetten. Helpt dit niet of niet voldoende? Dan kan de school of uzelf ons erbij betrekken. Wij hebben contactpersonen op elke school in Delft.”
“Ik woon met mijn baby bij mijn ouders. Kunnen jullie een woning voor mij regelen?”
“Wij hebben geen invloed op het toewijzen van woningen. Wij kunnen u niet helpen als je een woning zoekt. U kunt zelf proberen of je bij de gemeente een urgentieverklaring kunt krijgen (Urgentieverklaring | Gemeente Delft). Die krijg je alleen niet snel. Sta je op straat? Dan kunnen we u eventueel doorverwijzen naar het daklozenloket.”
“Ik wil eigenlijk hulp voor mijn kind. Maar ik ben bang dat ie dan uit huis wordt geplaatst. is dat een terechte angst?”
“Wat goed dat u hulp wilt voor uw kind. Als u uw kind aanmeldt bij Team Jeugd, bespreken we samen wat er niet goed gaat in jullie gezin. Maar ook wat er juist wél goed gaat. In dat gesprek bespreken we – als dat nodig is – ook of het thuis veilig is voor uw kind. Als dat niet zo is, overleggen we hoe we die veiligheid kunnen verbeteren. En wat daarvoor nodig is. We zien het liefste dat een kind in het eigen gezin opgroeit. Alleen als het echt voor langere tijd niet veilig is, kunnen we met elkaar besluiten dat het beter is als uw kind (tijdelijk) ergens anders woont. Maar dat is altijd een uiterste redmiddel.”
"Hoort Delft Support nou bij de gemeente of niet? Ik snap het verschil tussen jullie en de gemeente niet?”
“Delft Support is een zelfstandige organisatie. We zijn dus geen onderdeel van de gemeente. Maar we werken in opdracht van de gemeente Delft. De gemeente bepaalt het gemeentelijke beleid voor Wmo en jeugdhulp en een deel van de Participatiewet. Wij voeren dat beleid uit.”
“Ik wil ons gezin aanmelden bij Team Jeugd, maar ik wil graag eerst wat meer informatie over Team Jeugd.”
“Dat is begrijpelijk. Bekijk hier de video van Michelle, zij vertelt je alles over Team Jeugd. Bekijk ook de animatie over de werkwijze van Team Jeugd. Heb je nog meer vragen? Dan kun je altijd even bellen naar: 015-2411081 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur). ”
Contact
Staat uw vraag er niet tussen? Bel dan naar Team Jeugd op telefoonnummer 015-2411081 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur). U kunt zich hier ook direct aanmelden. U kunt uw kind ook aanmelden via het cliëntportaal.